Vitorlás szótár és általános információk
Általános tudnivalók
Vitorlás szótár
Általános tudnivalók
Ezt az oldalt elsősorban azért hoztuk létre, hogy olyan általános tudnivalókkal szolgáljunk vendégeink számára, amik megválaszolják azon kérdések nagy részét, amik felmerülnek bennük, mielőtt eljönnek hozzánk egy vitorlás hajókirándulásunkra. A gyakorlott vitorlázóknak sajnos sok újdonsággal nem fogunk szolgálni, így ők nyugodtan lépjenek tovább az oldalon, de ha érdekli őket egy kis történelem, akár számukra is érdekes lehet néhány gondolat. Illetve egy vitorlás „szótárat” is készítettünk, amit bátran ajánlunk a kezdő vitorlások és minden érdeklődő számára.
Általános tudnivalók – két órás és egész napos vitorlázás hajóvezetővel – programunkról
- Az indulás minden esetben valamelyik siófoki vitorlás kikötőből történik, az esetek döntő többségében a Stefánia vitorlás kikötőből, ami a Vitorlás utca végén található, a Hotel Yacht és a Hotel Móló mögött. A másik lehetőség a siófoki Ezüstpart kikötő, ami Széplakon található a Calypso étteremnél, ebben a kikötőben is van két hajónk, így ez is elképzelhető. A foglaláskor az illetékes kollégánk minden esetben jelezni fogja, hogy melyik kikötőből lesz az indulás.
- Fontos, hogy a vitorlás kikötők nem összetévesztendőek a Hajóállomással, ahonnan a két árbocos, 40-70 fős nagy vitorlásaink, motorcsónakjaink és a személyhajók indulnak! A Hajóállomás a Krúdy sétányon található, a mi állásunk a 8-as állás, ahonnan indul a kalózhajó, a naplemente túra, a disco hajó, illetve céges és magánrendezvényeink.
- Ha még nem voltak nálunk vitorlázni, a legegyszerűbben úgy találnak oda, ha a GPS-be a Hotel Yachtot írják be, mint úti cél. A Hotel Yacht előtti parkolóban vendégeink ingyenesen is parkolhatnak. ( A közvetlen szálloda előtti helyeket legyenek szívesen szabadon hagyni a hotel vendégeinek.)
- A vitorlázás egy erősen időjárásfüggő technikai sportág, így a körülmények mindig befolyásolják a program megvalósulását. 40 km/óra feletti szélben, szakadó esőben és 15 Celsius fok alatti hőmérsékleten esetén javasoljuk a program elhalasztását. Ilyen esetekben mindig biztosítunk díjmentesen új időpont a meghiúsult kirándulás pótlására.
- Az iménti ok miatt, ha a vitorlázás napján nincsen jó idő, reggel indulás előtti egyeztessenek a kapitánnyal, akinek a számát az indulás előtti napokban kapják meg, hogy alkalmas-e az időjárás a vitorlázásra.
- Kérjük minden esetben próbáljanak meg időben érkezni, de a 2 órás vitorlázásnál ez különösen fontos. Hajóink be vannak táblázva egész napra, így ha késnek, akkor sajnos az az Önök idejéből megy le.
- A 2 órás vitorlázás során kikötésre nincsen máshol lehetőség. Ennek egyetlen oka, hogy nem érnének oda és vissza ennyi idő alatt más kikötőbe, Siófok-Balatonfüred távolság nagyjából 2-3 óra, a szél erősségétől és irányától függően. Ennek ellenére ebben a 2 órában is el lehet kellemesen tölteni az időt, a vitorlázás öröme mellett meg lehet állni fürdeni is, a strandoktól távoli kristálytiszta vízben.
- Egész napos (8 órás) vitorlás kirándulás esetén már belefér az időbe egy túlparti kikötés is akár Balatonfüred, Alsóörs vagy Tihany útiránnyal. Hajóink Bahart matricások, így ezekben a kikötőkben ingyenes a kikötés, meg lehet állni ebédelni vagy sétálni egyet. Előfordulhat főszezonban, hogy nincsen szabad vendéghely az adott kikötőkben, ilyen esetekben a megértésüket szeretnénk kérni, ezek rajtunk kívül állók okok, amibe nincsen beleszólásunk. Ha nincsen ötletük az útirányt és a programot illetően, nyugodtan kérdezzék a kapitányokat, úgy ismerik a Balatont, mint a tenyerüket.
- 3 év alatti gyermekek számára nem ajánlott a vitorlázás, a kapitányaink nem tudják értük vállalni a felelősséget, így arra szeretnénk kérni kedves utasainkat, hogy próbáljanak meg a vitorlázás idejére találni valaki, aki vigyáz a kicsire.
- Kutyák, macskák nem vihetők fel a vitorlásra, de egy bizonyos termetig munkatársaink szívesen vigyáznak rájuk az irodánkban vagy a kikötőben a vitorlázás idejére. Ezzel kapcsolatban kérjük minden esetben egyeztessen előre velünk. Kistestű kutyus felvitelére a vitorlásra előzetes megbeszélés alapján lehet esély.
- Ha fehér vagy világos talpú cipőben érkeznek, azt megköszönjük a hajók nevében is. Ezenkívül nincsen más kikötés a ruházatra, mindig az időjárásnak megfelelő, kényelmes öltözetet javasolunk.
- Mentőmellény minden hajónkon van, ezt nem kell külön kérni sem.
- Ételt, italt nyugodtan hozhatnak magukkal a hajóra, és bármikor el is fogyaszthatják azt ott.
Ha az alábbi információk olvasása után még mindig van olyan kérdése, amire szeretne választ kapni, bátran keressen munkatársainkat az oldalon megadott elérhetőségeken.
Egy kis történelmi bevezető a magyar hajózásról és hajósnyelvről
Magyarország egykor tengeri ország volt, hajóstörténetünk komoly és daliás múltra tekint vissza. Az Árpádok közül Kálmán és IV. Béla kiemelkedően sokat tett a flotta létrehozásáért, Nagy Lajos király tengeri flottája pedig 1358-ban vereséget mért a kor legerősebb tengeri hatalmát jelentő Velencére, és azt békére kényszerítette. A magyar hajózás másik fénykora 1867-1914 közé esik, Fiuméban magyar Tengerészeti Akadémia működött, kereskedelmi hajóink pedig az óceánokat járták. A sporthajózást Széchenyi honosította meg a Balatonon, Angliából hozott versenyjachtot és hívott hajóépítőket.
Az árboc, vitorla, horgony kifejezéseink nagyon régiek, versenysportunkban viszont a külföldről jött angol, német, holland szakemberek máig éreztetik hatásukat: hozták magukkal a szakkifejezéseiket, melyek -alaposan elferdítve- most is használatosak a magyar vitorlássportban. Ezeket nem idegenmajmolásból használjuk, hanem mert -bár mindennek megvan a pontos magyar elnevezése is, ezek a -főleg német eredetű- szavak rövidebben és gyorsabban kimondhatóak, amire kemény időjárásban nagy szükség van. Ezért kezdjük el ezeket a kifejezéseket már most megtanulni!
Vitorlás szótár:
Abdrift – a hajó oldalra való sodródása, csúszása Abwind – zavart szél Achterstag – hátsó árbocmerevítő „drótkötél” Aerodinamika – légerőtan Ahoi – régi hajós üdvözlés (pl. Sziriusz, ahoi!) Állókötélzet – az árbocot négy irányban tartó fém sodronykötelek (vorstag+ vantnik+ achterstag) Árboc – a vitorlázat tartóoszlopa Bandázsolás – a kötélvég összefonása (másnéven „babázás v. fuxolás”) Backbord (ejtsd:bekbord) – a hajó menetirány szerinti bal oldala Backbord-szabály: különböző oldali irányú széllel hajózó vitorlások találkozásánál annak van elsőbbsége, akinek a bumja balra áll (vagyis jobbról kapja a szelet) Balcsapás – a hajó balcsapáson halad, ha a vitorlába „balról csap” bele a szél Ballon – nagyméretű, könnyűszeles orrvitorlák gyűjtőneve (pl. spinakker ballon) Beggelés – az orrvitorla széllel szembeni elfordítása Beaufort-skála (ejtsd: bofort) – 0-12 fokozatú tapasztalati szélerősség skála Behajózás – hajóra szállni, felkerülni az utaslistára Bilge – hajóűr, pl. a fenékdeszka alatti tér Bilgepumpa – fenékvíz-szivattyú Bika – fedélzeti v. parti kötélrögzítő alkatrész Boci – mentőcsónak, hajó után köthető pici evezős csónak Bója – a mederfenéken rögzített úszóképes (jelző)eszköz Bolcni – csapszeg Bókony – a hajó bordái Bríz – könnyű szél Bugsprit (ejtsd: bagszprit) – a hajóorrból kinyúló rúd („orrsudár”) Bum – a nagyvitorla alsó élét tartó rúd („baum”) Bumlift – nagyvitorla pihentető kötél (másnéven „dirk”) Cirkálás – szél ellen történő vitorlázás, cikkcakk vonalban (=kreuzolás) Cirkáló – klasszikus, kecses tőkesúlyos vitorláshajó. Az utána szereplő szám a nagy+orrvitorla névleges (2 dimenziós) felületét (m2) jelenti, pl. 50-es cirkáló Cleat és Clemm (ejtsd:klít, klemm) – kötélszorítók Cockpit (ejtsd:kokpit) – a fedélzeti munkatér Code-lobogó – a klasszikus jelzőlobogó-ábécé Csáklya – rúdra erősített kampó Csiga – görgős kötélvezető Csomó – a sebesség mértékegysége, 1 tengeri mérföld/óra, azaz 1,85 km/óra (=knots) Csörlő – a kötélbehúzást megkönnyítő szerkezet (=strecker) Dakron – műanyag vitorlavászon Deck (ejtsd: dekk) – fedélzet Denevér – a nagyvitorla hátsó, ívelt oldala Dinghy (ejtsd: dingi)uszonyos hajó, v. mentőcsónak angol neve Dirk – nagyvitorla pihentető kötél (másnéven „bumlift”) Döghullám – a szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás Drengolás – benyomulás, versenyen pl. az ellenfél és a bója közé Dörzsléc – a hajó szélét védő szegély Dűznihatás – réshatás, a levegő felgyorsulása a nagyvitorla és az orrvitorla között Ejtés – elkanyarodni a széltől = ejteni a hajót Élesedés – a szél felé kanyarodni Equator – (lat.=egyenlítő) az egyetlen magyar tervezésű és építésű óceáni vitorlás, tervezte Gál József 1990-ben. Kiemelkedően tengerálló típus, gyártják tavi és tengeri változatban Fall – felhúzókötél (orrvitorlafelhúzó = fockfall; nagyvitorlafelhúzó = grossfall) Flatterolás – a vitorla lobogtatása Flaute – szélcsend Flokko – könnyű széljelző szalag Fock (ejtsd: fok) – orrvitorla Fockroller: orrvitorla besodró Fordulás – hajónkkal a szél felé történő irányváltoztatás Freibord – szabad oldalmagasság a vízvonaltól Frühstart – korai rajt versenyen Fux – az orrkabin neve (fuxluk, „rókalyuk”) Génua – az árboc vonalától hátrébb nyúló nagyméretű orrvitorla Gleitolás – siklás, erős szélben a könnyű hajók a vízből szinte kiemelkedve siklanak Gross (ejtsd:grósz) – nagyvitorla Habléc – hajók orrfedélzetén található vízlevezető „bajusz” Hafenmeister (ejtsd:háfenmájszter): kikötőmester Hajólevél – a hajó forgalmi okmánya Hajózási Szabályzat („HSz”) – a Vízi Kresz, 39/2003 (VI.13.) GKM rendelet Halzolás – a hajó széliránytól elfelé való csapásváltoztatása, más néven perdülés. Ilyenkor kell ügyelni a bumra és a fejünkre! Halfej – a nagyvitorla felső sarkába préselt fémlemez Havaria – baleset Jib (ejtsd:dzsib) – erősszeles, kicsi orrvitorla Jobbcsapás – a hajó jobbcsapáson halad, ha a vitorlába „jobbról csap” bele a szél Jolle – uszonyos, kabin nélküli sportvitorlás Kajüt – hajófülke, lakótér Kalóz -háromszemélyes biztonságos jolle, Carl Martens tervezte 1934-ben (=Pirat) Karabíner – rugós csat Kiel (ejtsd:kíl) – tőkesúly Kieler – tőkesúlyos hajó Kielwasser – farvíz Kimm – sarkos építésű hajóknál a fenék síkjának és az oldal síkjának találkozása Kitisztázás – az összegubancolódott kötél kibogozása Kiülés – az erős szélben megdőlő jollét a szél felöli oldalra való kiüléssel stabilizáljuk Kikötőmester – a kikötő hajókkal és hajósokkal foglalkozó segítőkész mindenese Kompasz – iránytű, tájoló Kreuz, kreuzol (ejtsd:krajc) – cirkálva vitorlázik Kuh-forduló (Q) – szamár- vagy tehénforduló. Erős szélben veszélyes halsolni, ezért „Q-alakban” fordulunk meg, a hajó orrával a szél felé Kutter-vitorlázat – két orrvitorla egymás mögött + nagyvitorla Laterál felület – a hajótest vízbemerült részének oldalnézeti vetülete Látszólagos szél – mozgó hajón a valódi szelet a menetszelünk élesebbé teszi, mozgó hajóra mindig a látszólagos szél hat Latni – vitorlamerevítő vékony léc vagy műanyag lap Lazy Jack (ejtsd:lézidzsek) – a nagyvitorla bumra szerelt zippzáros huzata Lee-oldal – a hajó szél alatti oldala Lobogtatni – vitorlás hajót megállítani a vitorlák kilobogtatásával lehet Luv oldal – a hajó szél felöli oldala Luftkasztni – légkamra Mannschaft (ejtsd: mancsaft) legénység, versenyzőtárs Mancsaftolni – a kormányzás kivételével a többi hajósfeladat elvégzése Manőver – a hajóval végrehajtott műveletek, mozdulatok neve Manőverslukk – erős szeles kikötés után a kapitány és legénység által közösen fogyasztott alkoholtartalmú ital (tanfolyamunkon a kapitány speciális hínárpálinkája) Marás – a Balaton déli partján, a víz alatt húzódó keskeny, sekély zóna Megfeneklés – sekély vízen történő fennakadás Munkapad – sín, melyre a nagyvitorla alsó behúzócsigáját szerelik. (=leitvágni) Navigáció – hajózástan, helyzetmegállapítás+hajóvezetés Negatív csapás – cirkálásnál a céltól távolodó, de magasságot gyűjtő szakasz Nut – horony, vájat, csatorna neve Osztályjelzés – a hajó típusának jelzése a nagyvitorlán Óvózászló – piros zászló, mellyel versenyen jelezzük az ellenünk szabálytalankodó hajó és a zsűri számára az óvás tényét Őzni – kötélvezető karika Pádli – egytollú, rövid evező Palstek: csathurok, a leggyakorlibb vitorláscsómó (névadója: Stekk Pál legendája) Peilung – terelőbója versenyen Persenning – vitorlavédő huzat Pillangóvitorla – a spinakker magyar neve Pilotkönyv – a vízterület jellegzetességeit és a kikötőket bemutató könyv Pozíciólámpa – napnyugtától napkeltéig menetben használandó jelzőlámpa Pozitív csapás – cirkálásnál a célunkhoz közelebb vívő szakasz Pöff – hirtelen szélerősödés, széllökés (=bő) Préselés – élesen szél ellen való vitorlázás Puffer – ütközőpárna (=fender) Pütting – jollén a vantni rögzítő verete Raum – háromnegyedszél Reffelés – a vitorlázat erős szélben való csökkentése, kurtítása Reménytelen helyzet – ha ellenfelünk a cirkálószakaszon előttünk haladva zavart szelet kelt, fokozatosan sebességet vesztünk Répa – a vitorla (pl. spinakker) nem kívánt megcsavarodása (dupla csavar: szaloncukor) felhúzás közben Rig – a rudazat (árboc, bum)+merevítőkötelek együtt Saling (ejtsd: száling) – árbocmerevítő keresztrúd Schooner (ejtsd:szkúner) – kétárbocos tengeri vitorlás, a hátsó árboc magasabb Schwert (ejtsd: svert) – jolle leengedhető uszonya, oldalsodródás ellen Sekli – mozgó részek összekapcsolására szolgáló csavaros alkatrész Sott – vitorlabehúzó kötél (pl. focksott, gross-sott) Sloop-vitorlázat – a legelterjedtebb egyárbocos vitorlázat, orrvitorla+nagyvitorla Sója -lejtő, melyen a jollét vízreteszik Spanner – feszítőszár Spinakker – Hátszélvitorla, az orrvitorlák egy speciális fajtája, könnyű/közepes szélre Spinakkerbum – a hátszélvitorla szél felöli (luv) sarkát támasztja ki Stagreiter – orrvitorlakapocs (=lovas) Standard – széljelző az árboc csúcsán (=”windex”) Steuerbord (ejtsd:stajerbord) – a hajó menetirány szerinti jobb oldala, kormányféloldal Stopper: kötélfogó Schwert (ejtsd:svert) – a jolle uszonya Szélbeállás – a hajó orrát a szél felé kormányozva hagyni, hogy elfogyjon a lendület Szeksztáns -tengeri csillagászati navigációban használt tükrös szögmérő Takarás – a vitorla és a hajótest szélárnyékos tere Takk – csapás (lehet: jobb, bal, pozitív, negatív) Takli – vitorlázat Tengeri mérföld (tmf v. M) – kb. 1852 méter Top – az árboc csúcsa Topfény – horgonyzáskoz bekapcsolt körbevilágító fehér fény Tőkesúly – víz alatti ellensúly, nagyobb hajókon (=kiel, v. ballaszt) Tőkesúlyos hajó – tőkesúllyal és kabinnal rendelkező nagyobb vitorlás (=kieler) Trapéz, trapézol – a jollevitorlázó erős szélben a hajó oldalán áll, az árbocra rögzített speciális kötél és heveder (trapézmellény) segítségével Traveller – a munkapad speciális fajtája, könnyen állítható Trepni: padlódeszka Trimmelés – a vitorlázat és a rig finomállítása Trimmzsinór – a vitorlában lévó vékony állítózsinór Tükör – a hajó hátsó síkja Unterlieck – a nagyvitorla alsó éle Útjog – elhaladási jog, elsőbbég Vorlieck – a nagyvitorla első éle Vorstag (ejtsd: forstág) – az árbocot előre merevítő drótkötél Vantni – az árbocot oldalra merevítő drótkötelek (=csarnak) Veret – a fém alkatrészek gyűjtőneve Vízből mentés – (=Man Over Bord) a hajóból kiesett személyért ill. tárgyért való gyors visszatérési manőver, melynek sorrendje: ejtés hátszélig, halzolás, élesedés és melléállás úgy, hogy a mentendő a szél felöli oldalon legyen Yacht v. Jacht – nagyobb méretű (luxus) túrahajó |